Kolor w reklamie zewnętrznej - bardzo ważne zagadnienie.

blog o reklamie

KOLOROWA Rewolucja, nareszcie jest faktem w obecnej reklamie przestrzennej i architekturze!

Żyliśmy w świecie, gdzie kolor w przestrzeni urbanistycznej został wyeliminowany, królował wszędzie szary, czarny i biały. Kiedyś myślano, że greckie świątynie były białe i szare, a prawda jest taka, że były bardzo kolorowe. Żadna epoka w architekturze, nie była tak pozbawiona barw, jak w ciągu ostatnich 70 lat, nawet w reklamie !!!. A tu niestety, bez koloru dramatycznie pogarsza się jakość naszego życie, skuteczności reklamowa i a nawet samopoczucie. A przecież kolor rozpoznawać nauczyliśmy się jako ludzie 20 milionów lat temu. W nowoczesnych budynkach ze stli, szkła i betonu, podnosi się nam ciśnienie, a w przestrzeni tradycyjnej zawierającej różne barwy czujemy się lepiej, nawiązujemy kontakty społecznie oraz czujemy się bardziej rozluźnieni. Najlepsze do mieszkania są dzielnice, gdzie jest kolorowo i są użyte różne materiały do budowy.

Wzrok to 90% odbieranych informacji, a kolor pełni w nim role drogowskazu informującego, czy coś jest pożądane, czy nie. Brak koloru odbija się to na naszej psychice, bo szary w dużych ilościach przyczynia się do depresji oraz spadku pewności siebie. Osoby przebywające w szarym otoczeniu, czują się zaniepokojeni, zirytowani oraz mają problemy z koncentracją. Zbyt jednolite tło może prowadzić do prze-stymulowania lub niedostymulowania, co z kolei prowadzi do np. bólu głowy i zmęczenia, ponieważ ludzkie oko potrzebuje kolorów, żeby poprawnie funkcjonować.
W przestrzeni szarej mózg szuka automatycznie kolorów, na którym może skupić wzrok, co pozbawia nas dużo energii. To jest szczególnie ważne np. w reklamie przestrzennej świetlnej 3D. Kolorowy pylon, szyld lub litery 3d, będą skuteczniejsze od szarych reklam. To proste.

Nawet kolor biały w dużych ilościach męczy wzrok, powodując wzrost hormonu stresu i poczucie zagrożenia, gorzej się pracuje. Wg badań w pomieszczeniach białych, beżowych i szarych pracownicy pracowali znacznie gorzej niż w pomieszczeniach kolorowych, ponieważ żywe kolory podnoszą sprawność intelektualną. Na przykład pomieszczenia niebieskie, świetnie się sprawdzają przy pracy wymagającej wyobraźni np. reklama przestrzenna. To nie przypadek, że kolor zielony i niebieski, należą do najbardziej lubianych przez ludzi. One uspokajają i mają inne pozytywne właściwości, np. wprowadzenie w badaniu do wiezień różowych cel, spowodowało znaczny spadek agresji więźniów. Jak jesteś zestresowany, unikaj szarego jak ognia. Osoby wesołe lubią żółty, a najsmutniejsze wybierają odcienie szarości. A przecież można to zmienić, dodając kolorowy akcent. Odważne kolory są teraz ważne dla architektury i reklamy.

Kontrast kolorystyczny w reklamie świetlnej, wywołuje odpowiedni i skuteczny efekt reklamowy. To niezaprzeczalne. Jaki jest wg badań najbrzydszy kolor świata – to pantone 448C – sraczkowaty brązowy, a dlaczego to proszę się samemu domyślić. A samochody w jaskrawych kolorach mają aż o 12% mniejsze prawdopodobieństwo wypadku, co obrazuje siłę koloru w przestrzeni. Żadne przedmioty tak naprawdę nie ma swojego koloru, odbiór barw to efekt pracy naszych komórek światłoczułych w oku tj. czopów światłoczułych, z których każdy odbiera inne fale świetlne, które z kolei wytwarzają przedmioty (odpowiadające kolorem czerwieni, zieleni lub niebieskiego). Mamy również tzw. pręciki w oku, co umożliwia widzenie czarno-białe.

 

Znaczenie emocjonalne podstawowych kolorów;

 

Brązowy – odbierany jako bezpieczny i przyjazny i powoli zajmuje miejsce czarnego w reklamie. Korzystnie wpływa na ciśnienie kwi.

Szary – powoduje, że człowiek lub element wtapia się w tło, ale ładnie wygląda z kolorowymi akcentami.

Czarny – kolor autorytarny, dla osób zdyscyplinowanych, ale odbierany nieprzyjaźnie przez innych. Może dać poczucie bezpieczeństwa, ale jest dominujący i może również zniechęcić.

Czerwony – wywołuje najsilniejsze emocje, zmysłowy, ale i agresywny, dominujący i naładowany symbolicznym znaczeniem. Może oznaczać radość i niebezpieczeństwo, zdrowie lub strach.

Różowy – dodaje energii, ale może być ryzykowny, bo wielu ludzi uważa ja za barwę niepoważną, przez niektórych mężczyzn zarezerwowaną tylko dla kobiet. Może mieć działanie zarówno pobudzające, jak i uspakajające.

Fiolet – kolor kojarzony ze stymulacją kreatywności, przekonuje do wizji, kojarzy się z elegancją oraz dobrym smakiem, ale tez ze śmiercią u Europejczyków.

Niebieski – to kompetentność w oczach odbiorcy. Nie meczy oraz uspokaja. Optymalne właściwości reklamowe ma raczej w połączeniu z innymi kolorami, bo inaczej przytłacza w dużej ilości. W niebiesko — zielonym otoczeniu, najlepiej pracujemy.

Zielony – to troskliwość, pewność siebie, siła i uprzejmość oraz wzrost wyrozumiałości dla innych. Podobnie jak niebieski, stanowi bardzo pożądany dla oka kolor. Dobrze się w jego otoczeniu czujemy rozluźnienie i otwieramy na innych. Zmniejsza stres. Wzrok się nie meczy, patrząc na niego. Występuje w odmianie ciepłej i zimnej, co świetnie się sprawdza w połączeniu w projektowaniu reklam.

Żółty – dodaje nam energii, towarzyski i ekstrawertyczny, przyciągający ciekawość i uwagę innych. Napawa nas optymizmem i energią. Dobry do kolorowych kontrastów oraz do mniejszych elementów.

Pomarańczowy – wprawia w optymistyczny nastrój i dodaje energii. Jego najjaskrawsza wersja może przytłaczać i niepokoić. W mniejszych dawkach stanowi przyjemny i pozytywny akcent.

Współpracujemy
icon

Kontakt

Adverta
Sławomir Wiśniewski


ul. Traugutta 34, lok. 9
60-194 Poznań
NIP: 7791607824

+48 696 655 786

s.wisniewski@adverta.poznan.pl