Kolor - niedoceniane ważne zagadnienie w reklamie zewnętrznej.

blog o reklamie

KOLOROWA Rewolucja nareszcie jest faktem, w obecnej reklamie przestrzennej i architekturze! Żyliśmy w świecie, gdzie kolor w przestrzeni urbanistycznej został wyeliminowany, królował wszędzie szary, czarny i biały. Kiedyś myślano, że greckie świątynie były białe i szare, a prawda jest taka, że były bardzo kolorowe. Żadna epoka w architekturze, nie była tak pozbawiona barw, jak w ciągu ostatnich 70 lat, nawet w reklamie!. A tu niestety, bez koloru dramatycznie pogarsza się jakość naszego życie, skuteczności reklamowa, a nawet samopoczucie. A przecież kolor rozpoznawać nauczyliśmy się jako ludzie 20 milionów lat temu. W nowoczesnych budynkach ze stli, szkła i betonu, podnosi się nam ciśnienie, a w przestrzeni tradycyjnej zawierającej różne barwy czujemy się lepiej, nawiązujemy kontakty społecznie oraz czujemy się bardziej rozluźnieni.

Wzrok to 90% odbieranych informacji, a kolor pełni w nim role drogowskazu informującego, czy coś jest pożądane, czy nie. W reklamie przestrzennej też to działa. Najlepsze do mieszkania są dzielnice, gdzie jest kolorowo i są użyte różne materiały użyte do budowy. Eliminacja koloru odbija się to na naszej psychice, bo szary w dużych ilościach przyczynia się do depresji oraz spadku pewności siebie. Osoby przebywające w szarym otoczeniu, czują się zaniepokojeni, zirytowani oraz mają problemy z koncentracją. W przestrzeni szarej mózg szuka automatycznie kolorów, na którym może skupić wzrok, co pozbawia nas dużo energii. To jest szczególnie ważne np. w reklamie przestrzennej świetlnej 3D. Kolorowy pylon, szyld lub litery 3d, będą skuteczniejsze od szarych reklam. To proste. Zbyt jednolite tło może prowadzić do prze-stymulowania lub niedostymulowania, co z kolei prowadzi do np. bólu głowy i zmęczenia, ponieważ ludzkie oko potrzebuje kolorów, aby poprawnie funkcjonować i szybko kodować informacje. Nawet kolor biały w dużych ilościach męczy wzrok, powodując wzrost hormonu stresu i poczucie zagrożenia, gorzej się pracuje. Wg badań, w pomieszczeniach białych, beżowych i szarych pracownicy pracowali znacznie gorzej aniżeli w pomieszczeniach kolorowych, ponieważ żywe kolory podnoszą sprawność intelektualną. Na przykład pomieszczenia niebieskie, świetnie się sprawdzają przy pracy wymagającej wyobraźni np. reklama przestrzenna. To nie przypadek, że kolor zielony i niebieski, należą do najbardziej lubianych przez ludzi. One uspokajają i mają inne pozytywne właściwości, np. wprowadzenie w badaniu do wiezień różowych cel, spowodowało znaczny spadek agresji więźniów. Jak jesteś zestresowany, unikaj szarego jak ognia. Osoby wesołe lubią żółty, a najsmutniejsze wybierają odcienie szarości. A przecież można to zmienić, dodając kolorowy akcent.

Odważne kolory są teraz fundamentalne dla architektury i reklamy. Kontrast kolorystyczny w reklamie świetlnej wywołuje odpowiedni i skuteczny efekt reklamowy. To niezaprzeczalne. Jaki jest wg badań najbrzydszy kolor świata – to Pantone 448C – sraczkowaty brązowy, a dlaczego to proszę się samemu domyślić. A samochody w jaskrawych kolorach mają aż o 12% mniejsze prawdopodobieństwo wypadku, co obrazuje siłę koloru ciepłego w przestrzeni. Żadne przedmioty tak naprawdę nie ma swojego koloru, odbiór barw to efekt pracy naszych komórek światłoczułych w oku tj. czopów światłoczułych, z których każdy odbiera inne fale świetlne, które z kolei wytwarzają przedmioty (odpowiadające kolorem czerwieni, zieleni lub niebieskiego). Mamy również tzw. pręciki w oku, co umożliwia widzenie czarno-białe. Psychologia kolorów w reklamie i komunikacji marketingowej zajmuje się tym, jakie emocje wzbudzają poszczególne kolory i ich odcienie. Jakie to ma znaczenie dla przeciętnego właściciela firmy? Kluczowe! Logotypy 3d, grafika, internet czy zdjęcia, reklama świetlna – to wszystko tworzą różne kolory. Korzystając z nich, powinniśmy pamiętać, z czym się kojarzą i jaki wizerunek naszego brandu budują. A skojarzenia mają się różnić w zależności od tego, co wiemy o swoim kliencie. Jednym z pierwszych etapów projektowania identyfikacji wizualnej firmy, do których należą również pylony, szyldy, kasetony i litery 3d, jest dobór odpowiednich kolorów.

Kolory niosą ze sobą różnego rodzaju emocje, które odczuwamy mniej lub bardziej świadomie. Odpowiedni dobór kolorów logo czy wizualizacji informacji może zdecydować o zrobieniu dobrego pierwszego wrażenia i skuteczności reklam świetlnych. Co zatem mówi nam psychologia kolorów o najpopularniejszych barwach? Warto pamiętać, że na odbiór kolorów wpływa wiele elementów takich jak wiek, płeć czy indywidualne doświadczenia. Większość z czynników decydujących o naszych reakcjach na konkretne kolory kryje się w podświadomości. Psychologia kolorów może być jednak cennym drogowskazem przy projektowaniu identyfikacji wizualnej firmy, zwłaszcza jeśli nie możemy sami zdecydować się na konkretną kolorystykę.

 

Symbolizm poszczególnych podstawowych kolorów, w biznesie.

 

Kolory w naszym mózgu są połączone z całą gamą skojarzeń i symboli, kulturowych, indywidualnych.

Oto ich symbolika emocjonalna.

Czerń – jest od lat kojarzona z najlepszą formą elegancji, klasyki, produktami ekskluzywnymi oraz powagą. Dlatego też czerń dominuje w logotypach najbardziej znanych projektantów i designerów, ale również często występuje w symbolach sportowych. Czerń to też precyzja i stabilność, ale jednocześnie w kampaniach reklamowych może symbolizować zagrożenie lub obawę. To symbol autorytetu, dla osób zdyscyplinowanych, może być odbierany nieprzyjaźnie przez innych. Może również dać poczucie bezpieczeństwa, ale jest dominujący i może również zniechęcić, w zależności od kontekstu. Może wywoływać różne skojarzenia: z jednej strony przywołuje prostotę, klasykę, a z drugiej może być kojarzony ze złem, smutkiem. Często stosowany w przypadku produktów luksusowych. Podkreśla wysoki status właściciela (np. czarna karta kredytowa). Należy do neutralnych kolorów, może jednak budzić czasem skojarzenia z niemiłymi, smutnymi uczuciami. Sprawdza się łącząc go z innymi kolorami, podkreślając je.

Biały – czyli łączenie oraz niedopowiedzenie — występuje w logo jako biały tekst na kolorowym tle. Logo to musi być łączone z innym kolorem, najczęściej tłem lub ramką – dlatego też występują one dość rzadko i najczęściej ma swój czarno-biały wariant. Popularnym jest też traktowanie białej przestrzeni w logotypie na białym tle jako niedopowiedzianego kształtu. Biel oraz bardzo jasne odcienie kolorów najczęściej budzą skojarzenia z neutralnością, równowagą i spokojem, niewinnościom, czystością, otwartość. Może być jednak inaczej odbierany, w zależności od kultury – w Indiach i krajach Dalekiego Wschodu utożsamia się z nieszczęściem, żałobą i pechem. Biały to jeden z neutralnych kolorów, jednak może też kojarzyć się z przezroczystością, niewidocznością, bezbarwnością. Czerwień – kolor mobilizuje do podejmowania szybkich decyzji. Uosabia jednocześnie zaangażowanie, siłę i gotowość do działania. Jest agresywny i dominujący. Jest niczym apel o ostrożność, znak ostrzegawczy. Czerwony logotyp odzwierciedla wojowniczą naturę, a tym samym oddaje duże pokłady energii.

Czerwony – wywołuje najsilniejsze intensywne emocje, zmysłowość, dominuje i naładowany symbolicznym znaczeniem. Może oznaczać radość i niebezpieczeństwo, zdrowie lub strach. Bez wątpienia zwraca on natychmiastową uwagę, kojarzy się z dynamiką. Stąd też w prasie wszelkie sensacyjne nagłówki są prezentowane w czerwonej kolorystyce. Różne odcienie czerwonego mogą też przywoływać skojarzenia z miłością, romantycznością, erotyką, ale też siłą i przywództwem.

Pomarańczowy – bardzo ciepły kolor. Kojarzy się z energią, ale jest to siła pozbawiona agresji, w odróżnieniu od koloru czerwonego. Dlatego też pomarańcz reprezentuje marki nastawione na działanie, kreatywność, emocje, wybuchowość i pozytywne nastawienie. Pomarańcz jest jak oranżada, tryskająca optymizmem, która daje motywacyjnego – wprawia w optymistyczny nastrój i dodaje energii. Jego najjaskrawsza wersja może przytłaczać i niepokoić. W mniejszych dawkach stanowi przyjemny i pozytywny akcent. To swego rodzaju kompromis między dynamiką koloru czerwonego a radosnym charakterem żółtego. Pomarańczowy to radość, szczęście, ale też determinacja i gotowość do działania. Jest to jeden z kolorów stymulujących apetyt.

Żółty – kojarzy się z ciepłym latem, słońcem, radością i aktywnością. Dlatego też żółte logotypy mocno przykuwają uwagę i budzą pozytywne skojarzenia. Żółty to też kolor kreatywny i wolny od ograniczeń, adekwatnie do budowania marki wolnego zawodu lub pracy twórczej. Żółty jest też wraz z zielenią kolorem nadziei i wiosny, dodaje nam energii, jest towarzyski i ekstrawertyczny, przyciągający ciekawość i uwagę innych. Napawa nas optymizmem i energią. Dobry do kolorowych kontrastów oraz do mniejszych elementów. Jest to kolor radości, uśmiechu, zadowolenia. Pobudza myślenie i zdolność zapamiętywania, ale także buduje pozytywny nastrój i dobre nastawienie. Może też kojarzyć się z bezpieczeństwem (dobra widoczność) lub ostrzeganiem.

Zielony – kolor ekologii. Otacza nas na wiosnę i latem, a to kojarzy się z beztroskim czasem na spacerze w parku, podczas pikniku czy wypadu za miasto. Zieleń naturalnie nas uspokaja, naturalizuje negatywne stany, odświeża umysł i działa jak balsam dla duszy w krzykliwym świecie Internetu. Zieleń, często w połączeniu z kolorami ziemistymi, wiąże się ze wszystkim, co ekologiczne, bo to troskliwość, pewność siebie, siła, uprzejmość oraz wzrost wyrozumiałości dla innych. Podobnie jak niebieski, stanowi bardzo pożądany dla oka kolor. Dobrze się w jego otoczeniu czujemy, rozluźniamy i otwieramy na innych. Zmniejsza stres. Wzrok się nie meczy, patrząc na niego. Występuje w odmianie ciepłej i zimnej, co świetnie się sprawdza we wspólnym połączeniu w projektowaniu reklam. To kolor najczęściej występujący w przyrodzie. Symbolizuje życie i płodność, kojarzy się ze wzrostem i stabilnym rozwojem. Dodaje harmonii i budzi poczucie zgodności z naturą. Poza tym w niektórych kręgach może być też kojarzony z pieniędzmi i sukcesem, jako że jest kolorem dolara.

Niebieski – Błękit kojarzy nam się z czymś stałym i pewnym – jak niebo nad nami. Dlatego, widząc kolor niebieski, czujemy się pewniej, stabilniej, a marka wzbudza nasze zaufanie. Niebieski pobudza do myślenia i wydaje się kolorem racjonalizmu oraz dowodów naukowych. W dobie Internetu kolor niebieski ukazywany jest jako kolor technologii, np. prąd lub Internet w wizualizacjach mają właśnie niebieski lub jasnobłękitny odcień. To kompetentność w oczach odbiorcy. Nie meczy oraz uspokaja. Optymalne właściwości reklamowe ma raczej w połączeniu z innymi kolorami, bo inaczej przytłacza w dużej ilości. Kojarzony ze stabilizacją i zaufaniem, przez co jest silnie obecny w logo banków czy firm ubezpieczeniowych. Niebieski symbolizuje także wiedzę, mądrość i prawdę. Co ciekawe, kolor niebieski wpływa na hamowanie głodu, przez co nie jest pożądany w przypadku opakowań produktów żywnościowych. Ponadto niebieski jest uznawany za jeden z neutralnych, bezpiecznych kolorów. W niebiesko — zielonym otoczeniu, najlepiej pracujemy. Fiolet – kolor artystyczny.

Fioletowy - kolor często jest uważany za kreatywny, a wręcz niepoważny, mimo że budzi tak samo kojące wrażenie, jak błękit. Z tą różnicą, że fiolet nie występuje często w naturze, dlatego też kojarzony jest z czymś ekskluzywnym, szlachetnym i królewskim. Fiolet w garderobie lub wystroju łączy się też z ekstrawagancją, ambicjami, stymulacją kreatywności, przekonuje do wizji, kojarzy się z elegancją oraz dobrym smakiem. Kojarzony ze śmiercią, ale tylko u Europejczyków.

Róż – romantyczny, to przede wszystkim młodość, delikatność i niewinność, nieśmiałość, infantylność, nieodpowiedzialne emocje i zauroczenie. Róż dla wielu wiąże się wyłącznie z kobiecością, miękkością i słodyczą. Dodaje energii, ale może być ryzykowny, bo wielu ludzi uważa ja za barwę niepoważną, przez niektórych mężczyzn, zarezerwowaną tylko dla kobiet. Może mieć działanie zarówno pobudzające, jak i uspakajające.

Szary – powoduje, że człowiek lub element wtapia się w tło, ale ładnie wygląda z kolorowymi akcentami.

Brązowy – odbierany jako bezpieczny i przyjazny, powoli zajmuje miejsce czarnego w reklamie. Korzystnie wpływa na ciśnienie krwi i jest kolorem natury.

 

Współpracujemy
icon

Kontakt

Adverta
Sławomir Wiśniewski


ul. Traugutta 34, lok. 9
60-194 Poznań
NIP: 7791607824

+48 696 655 786

s.wisniewski@adverta.poznan.pl